Közúti biztonsági audit
A dokumentációk típusai:
- Közúti Biztonsági Hatásvizsgálat (KBHV): Tanulmánytervi fázisban a különböző változatokról szóló döntés előtt kell készíteni.
- Közúti Biztonsági Audit (KBA): Engedélyezési, kiviteli tervek felülvizsgálata valamint átadás előtti és az átadást követően elvégzett vizsgálat.
- Közlekedésbiztonsági rangsorolás (KRI): Góchely-keresés, hatékonyságvizsgálat.
- Közúti Biztonsági Felülvizsgálat (KBF): A közút és környezetének közlekedésbiztonsági szempontból meghatározó paramétereinek rendszeres időközönként történő felülvizsgálata a beavatkozást igénylő jellemzők és hiányosságok feltárása érdekében.
A közúti biztonsági audit definíciója: „A közúti infrastruktúra projektek független, részletes, rendszerezett, kizárólag a közlekedés biztonság szempontjait szem előtt tartó, műszaki biztonsági ellenőrzése az engedélyezési és kiviteli tervezési fázisokban, a forgalomba helyezéskor és az üzemeltetés korai időszakában.”
A közúti biztonsági audit célja minden úthasználó biztonságának növelése.
Eszköze a potenciális közlekedésbiztonsági problémák azonosítása, azaz maga az audit jelentés.
Alkalmazása: országos és helyi közutak, ha az ÁNF>10.000 E/nap
Az auditálási folyamat:
- Az audit jelentés elkészítése (auditor)
- Záró konzultáció lefolytatása, lezáró jegyzőkönyv elkészítése, aláírás (Auditor és Építtető)
- Intézkedések megtétele (Építtető)
Jogszabályi háttér:
A nemzeti fejlesztési miniszter 16/2017. (V.25.) NFM rendelete alapján 2017. júliusában közzétett e-UT 02.01.42:2009. február (ÚT 2-1.233) a Közúti biztonsági audit (módszertan) című útügyi műszaki előírás.
A 93/2012. (V. 10.) Korm. rendelet az utak építésének, forgalomba helyezésének és megszüntetésének engedélyezéséről szóló jogszabály 1 mellékletében az útépítés engedélyezéséhez kötelező csatolandó melléklet (2.3.2.) a közúti biztonsági audit, melyet közlekedésbiztonsági szempontból kritikus tervezési feladatok (például funkcióváltás, keresztmetszet-változás, sűrűn elhelyezkedő csomópontok, baleseti góchelyek stb.) esetében javasolt elvégezni.
Az Európai Parlament és a Tanács 2008/96/EK irányelve a közúti infrastruktúra közlekedésbiztonsági kezeléséről, amelyet a Kormány 176/2011. (VIII.31.) Korm. rendelete a közúti infrastruktúra közlekedésbiztonsági kezeléséről hatályba helyezett.
A 1988. évi I. törvény a közúti közlekedésről: „29/D. § * Az építtető köteles a közúti projektek vonatkozásában közúti biztonsági hatásvizsgálatot és a tervezőtől és kivitelezőtől független közúti biztonsági auditot készíttetni a közúti infrastruktúra közlekedésbiztonsági kezelésről szóló kormányrendeletben foglaltak szerint.”
Fentiek figyelembe vételével vállaljuk az auditori jogosultsághoz kötődő dokumentációk elkészítését.
Tevékenységi területek: Pest megye, Komárom-Esztergom megye, Fejér megye, Tolna megye, Baranya megye, Bács-Kiskun megye, Csongrád megye, Békés, Jász-Nagykun-Szolnok, Hajdú-Bihar, Heves és Nógrád megye.
Budapest, 2020. január 1.
Moldován Attila
közúti biztonsági auditor